سیکادا ۳۳۰۱ مرموزترین و سخت ترین معمای تاریخ اینترنت
سیکادا ۳۳۰۱ یکی از مرموزترین و سخت ترین معماهای تاریخ اینترنت بوده که هنوزم مرمور مونده! تو این قسمت از دنیای وب میخوام درباره این معمای مرموز با شما صحیت کنم. در ادامه همراه با رشد کسب و کار باشین.
سیکادا ۳۳۰۱ یکی از پروژه های اسرار آمیز و پیچیده ترین معمای تاریخ اینترنت بوده است تا افراد بسیار باهوشی که موفق به حل این معماها رو کردن رو به گروه مرموز و زیرزمینی خودشون دعوت کنه.
چهارم ژانویه ۲۰۱۲، سالی که پایان تقویم مایاها و به اعتقاد عده ای پایان دنیا بود، کاربری ناشناس با اسم مستعار چهار رقمی ۳۳۰۱، عکسی در فروم /b/ وب سایت ۴chan (که به کاربران ناشناس اجازهی انتشار هر نوع پستی، به شرطی که غیر قانونی نباشه رو میده) منتشر کرد و کاربران دیگه از این وب سایت جنجالی رو به رمز گشایی از پیام نهفته در این عکس دعوت کرد.
عکس منتشر شده، متنی سفید بر پس زمینه ای سیاه و حاوی این پیام بود:
متن پیام :
سلام. ما دنبال افراد بسیار باهوش میگردیم. برای پیدا کردن آنها، آزمونی طراحی کردهایم. در این تصویر، پیامی نهفته است. پیدایش کنید تا شما را به مسیری به سمت ما هدایت کند. ما مشتاقانه منتظر دیدار با تعداد اندکی از شما هستیم که موفق به رسیدن به آخر مسیر خواهند شد. موفق باشید.
این پیام با ۳۳۰۱ امضا شده بود. کاربران ۴chan دربارهی این معما هیچ ایدهای نداشتن. آیا این ترفندی برای بازاریابی بود؟ یا طرح زیرکانه ای برای استخدام در شرکتی فناوری؟ یا شاید هم فقط یک شوخی اینترنتی؟ کسی چه میدونست؟
فهرست مطالب
شوخی یا جدی؟
آن زمان بسیاری از کاربران این وب سایت، پیام ۳۳۰۱ رو نوعی شوخی تلقی کردن و اونو نادیده گرفتن. اما عده ای تصمیم گرفتن راز این معما رو هر طور که شده حل کنن؛ و جست و جو و پژوهش برای حل یکی از اسرار آمیزترین و پیچیده ترین معما های اینترنتی تاریخ شروع شد.
(سیکادا ۳۳۰۱) نام مستعاری بود که روی این سازمان گذاشته شد. این گروه در سال های ۲۰۱۲، ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ مجموعه ای از معما های بسیار پیچیده برای پیدا کردن (افراد بسیار باهوش) در اینترنت رو منتشر میکرد.
سیکادا ۳۳۰۱ در فهرست (۵ مورد از اسرار آمیزترین معما های اینترنتی حلن شده) واشنگتن پست قرار گرفته و به اعتقاد بسیاری، (پیچیده ترین و مرموز ترین معمای عصر اینترنت) هست. چنین توصیفاتی برای (سیکادا ۳۳۰۱) چندان اغراق آمیز و بی دلیل نیست؛ از زمانیکه این معما برای اولین بار مطرح شد، نُه سال میگذره و هنوز برای هیچ کدوم از سؤالاتی که از همون ابتدا در ذهن کاربران اینترنت شکل گرفت، پاسخی قطعی پیدا نشده!
رمزگشایی از معما های طرح شده توسط سیکادا ۳۳۰۱
پروژهی اسرار آمیز سیکادا ۳۳۰۱ وجه اشتراک زیادی با بازی های واقعیت جایگزین (ARG) داره. در این سبک بازی ها، بازیکنان با همکاری همدیگه در اینترنت و حتی در دنیای واقعی، برای حل معماها و پیشروی در خط داستان بازی، گاهی لازمه بسته ای رو از جایی بردارن، به محل خاصی برن یا به تماس های تلفنی عجیبی جواب بدن.
هدف نهایی بازی های ARG گستره ای از کارزار های پیچیدهی بازاریابی تا تفریحات سرگرم کننده رو شامل میشه و معمولا در پایان، طراح این بازی و معما های اون از پشت پرده بیرون میاد و هدف بازی و اسامی برندگان رو اعلام میکنه. اما سیکادا ۳۳۰۱ اینطور نبود؛ حتی کنجکاوی روزا فزون رسانه ها، پیگیری مستمر روزنامه نگاران تحقیقی و تلاش های تسلیم ناپذیر باهوش ترین هکرهای دنیای اینترنت هنوز نتونسته بود از هویت بنیانگذاران این پروژه و هدف نهایی آنها پرده برداره.
سیکادا ۳۳۰۱ با انتشار تصویری نهفته در تصویر دیگه در چهارم ژانویه ۲۰۱۲، توجه گروه بزرگی از کاربران اینترنتی کنجکاو، پیگیر و باهوش رو به معما هایی جلب کرد که حل آنها نیازمند دانش رمزنگاری (کریپتوگرافی)، پنهان نگاری (استگانوگرافی)، استفاده از سایفر کتاب، رمز سزار و دانش کهن و تا حدی دور از دسترس بود.
برای درک دشواری معماهای سیکادا کافیست به پیچیدگی سرنخ هایی که فرد رو به بخش های مختلف این معما هدایت میکنه، نگاهی بندازین؛ بخش هاییکه باید مرحله به مرحله برای رسیدن به جواب معمای اصلی حل میشدن.
بخش اول معما های سال ۲۰۱۲
پروژهی سیکادا ۳۳۰۱ با انتشار متنی تصویری در فروم /b/ وبسایت ۴chan و با این دستور العمل شروع شد: (در این عکس پیامی نهفته هست. پیدایش کنید.)
کاربران برای پیدا کردن سرنخ اول باید این عکس v, در نرمافزار ویرایش متن باز میکردن تا به رشته ای از اعداد و حروف که به عبارت زیر ختم میشد، برسن :
کلمهی CAESAR در این عبارت سرنخ دیگه بود که به الگوریتم رمزنگاری سزار یا شیفت سزار اشاره داشت. برای رمزگشایی پیام ها با استفاده از این الگوریتم، باید حروف الفبا رو به تعداد مشخصی که مورد نظر رمزگذار بوده هست، به عقب شیفت داد. از آنجاییکه تیبریوس کلادیوس سزار چهارمین امپراتور روم بود، کاربران نتیجه گرفتن این عبارت با شمارش چهار رمزنگاری شده و برای رمزگشایی از اون باید چهار حرف به عقب برگشت. با قرار دادن این عبارت در برنامهی سزار، این آدرس URL ظاهر شد:
که با کلیک روی اون، تصویر زیر اومد :
این بار سرنخ در این جمله بود:
ترجمهی جمله این بود:
به نظر میرسد نمیتوانید پیام را حدس بزنید.
رسیدن به کلید حل
اما کلید حل اون، در دو کلمهی (guess) و (out) بود که کاربران زو به نرم افزار استگانوگرافی OutGuess هدایت کرد. با باز کردن عکس اول در نرمافزار OutGuess، پیام جدیدی ظاهر شد:
با کلیک روی لینک، کاربران به فرومی در ردیت هدایت شدند که حاوی چندین پست متنی و دو تصویر به نامهای (Welcome) و (Problems) بود. هر دو تصویر حاوی پیامی بودند که بایست در نرمافزار OutGuess رمزگشایی میشد.
تصویر (Welcome) شامل این پیام بود که از این پس تمام معما های منتشر شده توسط سیکادا دارای امضای رمزنگاری شدهی PGP برای احراز هویت خواهد بود تا از گسترش معماها و پیام های جعلی جلوگیری بشه. چون در همون زمان و با توجه به اینکه این معما خیلی دست به دست شد، پیام های جعلی هم به مراتب ازش زیاد شد.
متنی که از تصویر (Problems) به دست اومد، این بود:
کلید همیشه جلوی چشمان تان بوده است. این معما تلاشی برای پیدا کردن جام مقدس نیست. اینقدر آن را دشوارتر از چیزی که هست، نکنید.
رمزگشایی از تصویر اصلی، به جز لینک به صفحهی ردیت، حاوی سایفر کتاب بود. این مدل سایفر از کتاب یا نوعی متن به عنوان کلیدی برای رمزنگاری پیغامی سری استفاده میکنه. سایفری که سیکادا استفاده کرده بود به این صورت بود که دو رقم جدا شده با دو نقطه به ترتیب به شمارهی خط و کاراکتر اشاره میکردن.
هدر صفحه ی ردیت
هدر صفحهی ردیت، شامل رشته ای از اعداد مایا بود که تبدیل آنها به اعداد انگلیسی (هر نقطه متناظر عدد یک، هر خط متناظر عدد پنج و علامت راگبی شکل، عدد صفر هست) این رشته اعداد رو نمایان کرد:
۱۹ – ۰ – ۱۷ – ۸ – ۷ – ۱۲ – ۱۸ – ۶ – ۱۹ – ۷ – ۱۴ – ۲ – ۱۰
با مقایسهی این رشته اعداد با عنوان این صفحه (a2e7j6ic78h0j7eiejd0120)، معلوم شد ارقام کمتر از ۱۰ در هر دو مشترک هستن. درضمن، عدد ۱۰ متناظر با a، عدد ۱۴ متناظر با e و به همین ترتیب تا عدد ۱۹ متناظر با حرف j هست. از اونجاییکه عنوان صفحه ۲۳ کاراکتر داشت و تنها ۱۳ عدد مایا در هدر قرار داشت، تصمیم گرفته شد باقی کاراکترها هم به ارزش های عددی تبدیل شوند:
به کمک این ارزش های عددی و سایفر کتاب، رمزگشایی از متن های منتشرشده در ردیت ممکن شد. فرآیند رمزگشایی از این متون تا جایی پیش رفت که کاربران به این جمله رسیدن:
این شماره تلفن (۲۱۴۳۹۰۹۶۰۸) که در تگزاس هست، حالا غیرفعال شده؛ اما اگه اون روزها به این شماره زنگ میزدین، این پیام ضبط شده رو میشنیدین :
متن پیام :
بسیار خوب. کارت خوب بود. سه عدد اول مورد نظر است که به تصویر اول final.jpg مربوط میشود. ۳۳۰۱ یکی از آنها است. باید دوتای دیگر را پیدا کنی. هر سه تای آنها را در هم ضرب و به آن com. اضافه کن تا قدم بعدی را پیدا کنی. موفق باشی. خدانگهدار.
اولین تصویر منتشر شده از سیکادا
تصویری که سیکادا اولین بار منتشر کرد، دارای ابعاد ۵۰۹ و ۵۰۳ هست که هر دو عدد اول هستن (سیکادا علاقهی خاصی به اعداد اول داره و حتی خود ۳۳۰۱ عدد اول دو قلوست). با ضرب سه عدد و اضافه کردن com. کاربران به آدرس http://845145127.com رسیدن که خود وب سایت دیگه در دسترس نیست؛ اما نسخهی پشتیبان اون موجود هست.
با باز کردن لینک، تصویری از یه سیکادا (زنجره) و شمارش معکوس نمایان شد که به کاربر میگفت چه زمانی دوباره به وب سایت مراجعه کنه. بعد از پایان شمارش معکوس، تصویر سیکادا با رشته هایی از ارقام که شبیه مختصات GPS بود، جایگزین شد. این مختصات، آدرس مکان هایی در چندین کشور مختلف از جمله اسپانیا، روسیه، آمریکا، فرانسه، ژاپن و لهستان رو نشون میداد. افراد شجاعی که تصمیم گرفتن به محل این مختصات برن، روی تیر های برق پوستر هایی پیدا کردن که روی آنها تصویر سیکادا و کد QR بود.
اسکن کدهای QR دو پیام رو نمایان کرد؛ اولی حاوی هشداری علیه همکاری افراد با یکدیگه برای حل معماها و همچنین معمای دیگه بود که کاربران فهمیدن به کتاب آگریپا (کتاب مردگان) نوشتهی ویلیام گیبسون اشاره دارد. این کتاب روی فلاپی دیسک توزیع شده بود و بعد از یه بار خواندن، به طور خودکار رمزگذاری میشد تا فرد دیگه به اون دسترسی نداشته باشه.
رمزگشایی از نسخه ی دیجیتال کتاب
رمزگشایی از نسخهی دیجیتال کتاب، لینک sq6wmgv2zcsrix6t.onion رو نمایان کرد که مخصوص دسترسی به سرویس های پنهانی ناشناس از طریق شبکهی تور tor هست. این بار تنها تعداد اندکی از افراد که زودتر از دیگران وارد این وب سایت شده بودن، تونستن به مرحلهی آخر این دور از معماها راه پیدا کنن.
دومین پیام بهدست اومده از اسکن کدها بعدا معلوم شد به ویرایش یازدهم دانشنامه بریتانیکا اشاره داشته… از افرادی که موفق شدن وارد لینک تور بشن، خواسته شد ایمیل جدیدی بسازن، اونو در وب سایت وارد کنن تا چند روز بعد لینک دیگه ای برای آنها ایمیل بشه. خود وب سایت هم با این پیام بسته شد:
ما دنبال بهترین ها هستیم، نه پیروان.
از افراد خواسته شده بود جزئیات این مرحله از معما به بیرون درز پیدا نکنه؛ اما برخی محتوای ایمیل دریافتی خود رو در اینترنت به اشتراک گذاشتن. در این ایمیل هشدار داده شده بود در صورت افشای محتوای ایمیل، فرد از راهیابی به مرحلهی بعدی باز میمونه.
این بار معماها از نوع شکستن رمزنگاری به روش کلید عمومی (RSA) که فرآیند بی نهایت دشواریست و رمزنگاری موسیقی در قالب فایل MIDI بود. تبدیل فایل موسیقی MIDI به متن توسط برنامهی پایتون، پیامی رو ظاهر کرد که در اون دستورالعمل های بیشتری مطرح شده بود.
از افرادی که موفق به حل معمای MIDI شدن، اطلاعی در دست نیست. یک ماه بعد، تصویر منتشر شده در فروم ردیت به این پیام تغییر کرد که پایان این مرحله از معماها رو اعلام میکرد و به افرادی که موفق به تکمیل اون نشده بودن، قول معماهای بیشتری در آینده میداد.
معماهای سیکادا ۳۳۰۱ بخش دوم سال ۲۰۱۳
درست یک سال و یک روز بعد از انتشار اولین پیام، پیام دیگه ای توسط کاربری ناشناس در فروم /b/ وب سایت ۴chan منتشر شد. این پیام تصویری دارای امضای رمزنگاری شدهی PGP و شبیه معمای دور اول بود. با باز کردن اون در نرمافزار OutGuess، پیامی ظاهر شد که به کتاب Liber Al vel Legis اشاره داشت.
رمزنگاری از کتاب به کمک سایفر کتاب، به لینکی در دراپ باکس رسید که حاوی فایلی ۱۳۰ مگابایتی برای دانلود بود. این فایل از نوع ایمیج ISO بود و با باز کردن تون در درایو مجازی یا رایت روی سی دی، سه فایل مجزا به دست اومد که یکی از آنها فایل صوتی به نام ۷۶۱ بود. تگ های متادیتای این فایل صوتی عنوان اونو (The Instar Emergence) و نام هنرمند رو ۳۳۰۱ نشون میداد.
با باز کردن فایل در برنامهی hexdump، پیام زیر نمایان شد:
متن پیام :
ظهور پوستاندازی
مَثَل ۱،۵۹۵،۲۷۷،۶۴۱
همانند پوستاندازی، تونل زدن به سطح
باید پیلهی دور خود را بشکافیم؛
ربانیت درون را پیدا کنیم و بیرون آییم.
نکته جالب درباره مدت زمان آهنگ
نکته جالب دیگه در مورد این آهنگ، مدت زمان اونه که ۱۶۷ ثانیه و معکوس اسم فایل هست. در ضمن هر دوی این اعداد، اول هستن! درحالیکه کاربران سرگرم حل معمای آهنگ بودن، فردی تونست اکانت توییتری پیدا کنه که یادآور سبک سیکادا بود و کمی بعد از اولین دانلود فایل، ایجاد شده بود.
آدرس اکانت (۱۲۳۱۵۰۷۰۵۱۳۲۱@) مشابه عددی بود که با بازکردن فایل بوت نمایان میشد. توییت های این اکانت شامل کدهای هگز بود که در فواصل چند دقیقه ای توسط بات منتشر میشد. تا اینکه یه روز بعد یکی از کاربران IRC موفق شد معمای آهنگ رو به کمک دستورالعمل های منتشر شده در توییتر حل کنه.
حل این معما، فایلی با فرمت jpg نمایان کرد که تصویر جدول جماتریا (که در اون به کلمات و عبارات ارزش عددی اختصاص داده میشه) با سه ستون به نام های الفبای رون، حرف و ارزش بود. الفبای رونی که در این جدول اومده بود و کشف شد، رون های آنگلوساکسون است که بعدا در حل معمای دور سوم سیکادا به کار میومد.
باز کردن این تصویر در برنامهی OutGuess و حل یه سری معمای دیگه، پیامی رو با آدرس وب سایت دیگه ای بر بستر تور نمایان کرد. بعد از مراجعه به سه آدرس اینترنتی دیگه، کاربران سرانجام با مختصات جغرافیایی دیگری رو به رو شدن که این بار ۸ مکان متفاوت در ژاپن، اسپانیا، روسیه و آمریکا بود.
پوسترها کجا بودن؟
این بار پوسترهایی که در این مختصات یافت شد، حاوی شماره تلفن و کد دستیابی بود. هر شماره تلفن به ۳۳۰۱ یا ۱۰۳۳ ختم میشد. تماس با این شماره و استفاده از کد دستیابی، لینکهای دیگری را آشکار کرد که برای هر موقعیت جغرافیایی متفاوت بود.
با سر زدن به این لینک ها، هر کاربر کد SSSS (مخفف Shamir’s Secret Sharing Scheme؛ الگوریتمی در رمزنگاری که فایل رمزدار به بخش های مختلف تقسیم شده و برای دسترسی به اون به همهی این بخشها نیازست) مخصوص خودشو دریافت کرد که در کنار هم قرار دادن این کدها و رمزگشایی کردن از کل آن ها، پیام نهایی آشکار شد. این پیام لینک دیگری در سامانهی تور بود که دیگه در دسترس نیست؛ اما تصویر مطالبش رو اینجا براتون گذاشتم :
کاربران با وارد کردن ایمیل خود در این وب سایت باید به ۱۹ سؤال تست شخصیت جواب میدادن. برخی از این تست ها چندگزینه ای بود و کاربر باید از بین گزینه های درست، نادرست، نامشخص، بی معنی، قانون بازی، لوپ عجیب، … یکی رو انتخاب میکرد. یکی از این گزاره ها این بود:
چیزی که هستی از کاری که می کنی مهم تر است.
و گزارهی دیگر:
این جمله نادرست است.
نوع دیگه ای از سؤال ها نیاز به نوشتن جواب داشت. برای مثال:
شباهت های واقعیت و مفهوم News Feed فیسبوک را نام ببرید.
یا
در جملهی it is dark outside، کلمهی it به چه چیزی اشاره دارد؟
چیزی شبیه به سوالات استخدامی گوگل
ماهیت انتزاعی این سؤال ها شباهت زیادی به سؤالاتی داشت که گوگل برای منسب های رده بالای این شرکت، از متقاضیان میپرسه. این نوع سؤالات معمولا تیپ شخصیتی فرد رو مشخص میکنه. هر سؤال زمان بندی محدودی داشت تا از جست و جو برای پیدا کردن جواب جلوگیری بشه.
بعد از انجام آزمون، ایمیلی به کاربر فرستاده و از او خواسته شد طبق شرایطی که در ایمیل اومده و با زبان برنامه نویسی منتخب خود، سرور TCP ایجاد کنه و آدرس پیازی (Onion) اونو در ایمیلی رمزنگاری شده برای سیکادا بفرسته. دو هفته بعد این سرورها توسط سیکادا چک شد. بعد از اون تا یک سال بعد خبری از سیکادا ۳۳۰۱ نشد.
معماهای بخش سوم سال ۲۰۱۴
تا مدت ها به نظر میرسید پروژهی سیکادا ۳۳۰۱ و اهداف اون هرچه بوده، شکست خورده؛ تا اینکه این گروه اسرارآمیز بار دیگه در ۶ ژانویه سال ۲۰۱۴ با پیامی ظاهر شد که در اون لینکی به متن تصویری زیر بود؛ رمزگشایی کردن از این پیام در نرم افزار OutGuess، کاربران رو به کتاب Self-Reliance and Other Essays، نوشتهی رالف والدو امرسون و سایفر کتاب دیگه ای ارجاع داد.
چیزی که در مورد این دوره از معماهای سیکادا قابل توجه هست، اینه که برندگان این دوره نه با دعوت نامه، بلکه با نسخهی دیجیتال کتابی نوشته شده با الفبای رونی به اسم (Liber Primus) یا (اولین کتاب) رو به رو شدن. ترجمهی کامل این کتاب که توسط خود سیکادا نوشته شده، از اون سال تاکنون افراد بسیاری رو به خود مشغول کرده و در واقع پیچیده ترین معماییست که طرفداران سیکادا ۳۳۰۱ تا به حال با اون رو به رو شدن.
در حالیکه معماهای پیشین سیکادا حداکثر طی یه ماه حل شده بود، این بار ترجمهی کتاب Liber Primus طرفداران معماهای سیکادا رو با چالش های بسیاری مواجه کرد. فرآیند ترجمهی صفحات این کتاب به کندی پیش رفت؛ به طوریکه تا چند سال تنها دو صفحه از این کتاب مرموز ۵۸ صفحه ای ترجمه شده بود. در حال حاضر، تعداد صفحات ترجمه شده به ۱۷ رسیده و در وب سایت ویکی سیکادا ۳۳۰۱ در دسترس میباشد.
متن صفحه اول کتاب
بخشی از متن صفحهی اول این کتاب به این صورت رمزگشایی شده :
هشدار
هیچ چیز از این کتاب را باور نکنید؛ به جز چیزی که میدانید حقیقت دارد. دانش را بیازمایید. حقیقت خود را پیدا کنید. مرگ خود را تجربه کنید. این کتاب و پیام نهفته در کلمات یا اعداد آن را ویرایش نکنید و تغییر ندهید. چون همه چیز مقدس است.
فصل اول این کتاب با پیام مرموز و و هم آوری شروع میشه و مخاطب رو به سفر بزرگی به سمت (پایان همه چیز) دعوت میکنه :
این سفر آسانی نیست؛ اما برای آن هاییکه راهشون به اینجا کشیده شده، سفری ضروریست. در طول مسیر، پایانی برای تمام کشمکش ها و رنج ها، معصومیت خود، توهمات خود، قطعیت خود و واقعیت خود پیدا خواهید کرد. درنهایت، پایانی برای خویشتن کشف خواهید کرد.
بیشتر چیزها ارزش حفظ شدن ندارند.
تابعیت: ما از جزمگرایی پیروی میکنیم تا تعلق داشته باشیم و حق با ما باشد؛ یا ما از منطق پیروی میکنیم تا تعلق داشته باشیم و حق با ما باشد. چیزی نیست تا درمورد آن حق با ما باشد؛ تعلق داشتن یعنی مردن.
آخرین توییت سیکادا که ۶ ژانویه ۲۰۱۶ منتشر شده بود، تنها هشداری علیه کپی کارها و کلاهبردارانی بود که در نبود سیکادا سعی داشتن از اشتیاق طرفداران به رسیدن به جواب نهایی، سودجویی کنن.
از اون سال تاکنون هیچ پیام دیگری از سمت سیکادا مخابره نشده؛ اما طرفداران این پروژه در Freenode، دیسکورد و ردیت همچنان در تلاش برای ترجمهی کتاب Liber Primus هستن و معتقدن با ترجمهی کامل این کتاب، سیکادا دوباره با پیامی ظاهر خواهد شد و معما وارد دور جدیدی میشه.
پشت پردهی سیکادا ۳۳۰۱ چی میگذره؟
کشف هویت سیکادا ۳۳۰۱ مثل هویت سازنده ی بیت کوین، یکی از داغ ترین بحث های افرادیست که سعی در حل معماهای دوره ای این گروه داشتن. نظریه های آنها با بانک های جهانی که احتمالا در تلاش برای ایجاد ارز های دیجیتال جدید مانند بیت کوین هستن، تا اندیشکده های سیاسی و هکر های خلافکار که فقط دنبال ایجاد هرج و مرج هستن، متفاوت هست.
مشهور ترین فرضیه دربارهی هویت این گروه، آنها رو وابسته به آژانس های اطلاعاتی مانند CIA ،NSA و MI6 میدونن که شاید با طرح این معما های پیچیده سعی در شناسایی و استخدام تحلیل گران رمزِ با استعداد دارن. البته یول اریکسون، یکی از افرادی که موفق به حل دور اول معما های سیکادا شده بود، چنین اعتقادی نداره.
استفاده از روش های غیر متداول برای استخدام در آژانس های اطلاعاتی و سازمان های مشابه کاملا معمول به نظر میرسه؛ اما به گفتهی اریکسون، در این مواقع هویت سازمان به طور رسمی اعلام میشه؛ نه اینکه پنهان کاری کنن.
برای مثال چالش استخدامی ستاد GCHQ (سازمان اطلاعاتی و امنیتی بریتانیا) موسوم به Can you crack it، تصویری در اختیار شرکت کنندگان قرار داد که رمز نگاری از اون، فهرستی از فرصت های شغلی حوزهی امنیت سایبری پیش روی آنها قرار میداد. مایکروسافت برای تبلیغ فیلم هوش مصنوعی در سال ۲۰۰۱، بازی واقعیت جایگزین پیچیده ای طراحی کرد و هنگام انتشار بازی Halo 2، روش تبلیغاتی مشابهی به کار برد.
سیکادا وابستگی به سازمان یا نهادهای امنیتی نداشت
به گفتهی اریکسون، اگه قرار بود آژانس های اطلاعاتی از تکنیک سیکادا ۳۳۰۱ برای استخدام افراد استفاده کنن، احتمالا با گروهی رو به رو میشدن که شاید هیچ علاقه ای به کار در سازمان آنها نداشتن.
از نظر اریکسون :
سیکادا به احتمال زیاد سازمانی زیرزمینی هست که هیچ ارتباطی با دولت یا آژانس اطلاعاتی نداره. با توجه به ارجاعات معماهای سیکادا به شعر و ادبیات و همچنین ارجاعات پیاپی آنها به اعداد اول، این گروه احتمالا روشنفکر مخالف حاکمیت و پیرو ایدئولوژی خاصی هستن و برای تفکر منطقی و تحلیلی ارزش بسیاری قائل هستن
به گفتهی او، بسیاری از ایدئولوژی های سیکادا به جریان کریپتو آنارشی (معتقد به حفاظت از حریم خصوصی، آزادی سیاسی و اقتصادی) و هکرهای سنتی شباهت داره. این گروه هیچ وقت به طور رسمی و مشخص هویت و اهداف خودشونو از راه اندازی این پروژهی اسرار آمیز اعلام نکرد؛ اما در طول سال ها و از طریق ایمیل های افشا شدهی آنها، تصویری از این گروه قابل ترسیم هست.
در یکی از این ایمیل های افشاشده توسط یکی از برندگان، سیکادا خودسو ” اندیشکده ” ای توصیف میکنه که بر پایهی اعتقاد مشترک اعضای تون ” مبنی بر اینکه استبداد و سرکوب از هر نوع باید پایان پیدا کنه، سانسور اشتباه هست و حریم خصوصی یه حق مسلم هست “، تشکیل شده. برنامهی آنها (تحقیق و توسعهی تکنیکها) برای پیشبرد این اهداف هست.
سوالاتی که پرسیده میشد…
در این ایمیل که محتوای اون توسط مارکوس وانر، یکی از برندگان دور اول که در زمان حل معمای سیکادا تنها ۱۵ سال داشت، فاش شده، سیکادا تأکید میکنه اعضای اون نه هکر هستن نه خلافکار. این ایمیل در انتها از برندگان سه سؤال میپرسه:
- آیا معتقد هستین هر انسان حق داره حریم شخصی و گمنامی خودشو حفظ کنه؟
- آیا معتقد هستین جریان اطلاعات باید آزاد و رایگان باشه؟
- آیا معتقد هستین سانسور به بشر آسیب میرسونه؟
ایدئولوژی سیکادا شباهت زیادی به گروه هکتیویست انانیموس داره: دفاع از حریم شخصی و مبارزه علیه استبداد و سرکوب؛ و مانند انانیموس، سیکادا سازمان بین المللی زیرزمینی هست که ترجیح میده به طور ناشناس و مخفیانه پروژه های خودشو پیش ببره اما هیچ مدرک و نشانه ای وجود نداره تا رابطهی این دو سازمان رو اثبات کنه.
هویت ناشناس سیکادا سؤالات مهمی مطرح میکنه:
- آیا اتفاق خوبیست که سازمانی اسرارآمیز و یاغی و مدعی حفاظت از حقوق مردم و مبارزه با استبداد، در حال گردآوری باهوش ترین کاربران اینترنت از طریق حل معماهای پیچیده و مرموز هست؟
- آیا تمایل دارین سازمانی زیرزمینی و ناشناس از حریم شخصی شما حفاظت کنه؟
- آیا ممکنه برنامه های این گروه برخلاف نیت خوبشان، دردسرساز بشه؟
سیکادا طبق گفتهی برندگان دور اول، آنها را به کار روی پروژهی توسعهی نوعی نرما فزار دعوت کرد؛ اما بعد از مدتی پروژه متوقف و سیکادا بدون هیچ پیغامی ناپدید شد. در اون زمان شایعات دربارهی هویت این گروه بالا گرفت؛ عده ای معتقد بودن سیکادا فرقه ای مخفی با ایدئولوژی خطرناکه و عدهی دیگه میگفتن سیکادا احتمالا گروهی خلافکار هست.
داستان هویت مرموزترین گروه اینترنتی
از نظر Nox Populi، یکی از برندگان معمای ۲۰۱۳ سیکادا که در کانال یوتیوب خود مراحل حل معماها رو به طور کامل توضیح داده، داستان هویت سیکادا ساده تر از این حرف هاست. تاریخ ناپدید شدن سیکادا با افشاگری های ادوارد اسنودن هم زمان بود؛ در اون زمان تمام افرادی که در پروژه های رمزنگاری فعال بودن، از ترس اینکه فعالیتشون توسط آژانس امنیت ملی آمریکا رصد بشه، تصمیم گرفتن برای مدتی دست از فعالیت بکشن.
بهعلاوه، سیکادا موفق نشده بود نتیجهی مورد نظر خود رو از این پروژه به دست بیاره. از نظر ناکس، این دو عامل کافی بود تا سیکادا در اون مقطع زمانی از خیر پروژهی خودش بگذره و برای مدتی ناپدید بشه.
از طرفی، با توجه به پیچیدگی معماها بعید به نظر میرسه سیکادا ۳۳۰۱، پروژهی تنها یه نفر باشه و به احتمال زیاد افراد بیشتری در این پروژه حضور دارن. شاید سیکادا ماهیتی نظامی داشته باشه. شاید هم فقط جنبهی سرگرمی داره و توسط چند گیمر و استاد پازل طراحی شده.
شاید هم ماهیتی فرقه ای داره و در تلاش هست پیام یا هشداری رو به دنیا مخابره کنه. در حال حاضر هیچ کس از ماهیت واقعی سیکادا ۳۳۰۱ خبر نداره و شاید به همین خاطر هست که بعد از گذشت تقریبا یک دهه، هنوز هم کاربران اینترنت در مورد اون کنجکاو هستن و این داستان رمز آلود رو زنده نگه داشتن.
به اعتقاد اریکسون، هویت سیکادا و اعضای واقعی اون هیچ گاه برملا نخواهد شد؛
به نظر من سیکادا ۳۳۰۱ هیچگاه اطلاعاتی دربارهی خودش افشا نخواهد کرد. شاید در نهایت فقط هدف، ایدئولوژی و انتظاری که از اعضای گروه داره، به کمک ابزار های ارتباطی ناشناس آشکار کنه.
سرنوشت برندگان نهایی سیکادا چیشد؟
اگرچه افراد زیادی مانند اریکسون که تونستن در چندین مرحله از پس حل معما های سیکادا بر بیایند، موفق به راهیابی به آخرین مرحله نشدن؛ اما به احتمال زیاد تعداد اندکی بودن که به پروژهی نهایی راه پیدا کردن. سؤالی که پیش میاد اینه که این افراد الان کجا هستن؟
چرا مانند اریکسون وانر و ناکس از این پروژه و هدف اصلی اون چیزی نمیگن؟ اگه شما آنقدر باهوش باشین که بتونین تموم معما های سیکادا رو حل کنین، آیا دوست ندارین دربارهی اون حرف بزنین، فخر بفروشین و با آشکار کردن هویت سیکادا، قهرمان دنیای هکرها بشین؟
البته افرادی بودن که طی سال ها مدعی سدن عضو گروه سیکادا ۳۳۰۱ هستن؛ اما مشکل اینجاست که راهی برای اثبات ادعای آنها وجود نداره. اریکسون معتقده انگیزهی افرادیکه به سیکادا ملحق میشن، با افرادی که دوست دارن به عنوان قهرمان یا هکر های بسیار باهوش در دنیای اینترنت مطرح بشن فرق داره.
او که در حرفهی خود به حفظ رازها و اطلاعات مشتریان عادت داره، معتقه :
اگه برای هدفی کار میکنین که از ته دل به اون اعتقاد دارین، حفظ رازهای اون کار سختی نیست. چالشی که سر راه سیکادا قرار داره اینه که افرادی رو که واقعا به هدف آنها اعتقاد دارن، پیدا کنه
مصاحبه ی برندگان در معما
در گفتگویی با مجلهی رولینگ استون در سال ۲۰۱۵، دو نفر از برندگان اولین دور از معمای سیکادا ۳۳۰۱، مارکوس وانر و تِک (نام مستعار)، اتفاقات بعد از اتمام مرحلهی آخر معما رو تشریح کردن. برندگان بعد از دریافت ایمیلی از سیکادا، به فرومی در دارک وب دعوت شدن تا آنجا با حدود ۲۰ برندهی دیگه و اعضای قدیمی سیکادا در ارتباط باشن. به آنها گفته شده بود سیکادا ۳۳۰۱ توسط چند دوست با اهداف و آرمان های مشترک در خصوص امنیت، حریم شخصی و سانسور تأسیس شد. قرار بود به کمک افراد تازه ملحق شده به سیکادا، روی توسعهی نرمافزار هایی در راستای ایدئولوژی گروه کار کنن.
به گفتهی وانر، پروژهی آنها از نوع (کلید مرد مرده) (dead man’s switch) بود. قرار بود چنین نرم افزاری به عنوان ضامن به کمک افشاگران بیاد تا در صورت زندانی شدن یا قتل آنها، اطلاعاتی که جمع آوری کرده بودن در اینترنت منتشر بشه.
اما اوضاع طبق برنامه پیش نرفت. تلاش سیکادا برای پیدا کردن افراد و اعلامیه های آنها مبنی بر اینکه (ما دنبال بهترین ها هستیم، نه پیروان)، باعث شد این سازمان به جای پیدا کردن تیمی با روحیهی کار گروهی، با گروهی از افراد منزوی و تک رو مواجه بشه که توانایی همکاری با یکدیگر رو نداشتن. به علاوه، از این گروه خواسته شده بود روی پروژهی بی سابقه ای کار کنن بدون آنکه راهنمایی خاصی در اختیار آنها قرار داده شده باشه.
متشنج شدن فضای موجود
پروژه تا جایی پیش رفت که تمام افراد به جز وانر یکی پس از دیگری به خاطر سردرگمی، بی حوصلگی یا ترس از گروه خارج شدن. فضای پیرامون سیکادا حالا متشنج شده بود و بسیاری از کاربران در مورد هویت و قصد و نیت سیکادا دچار ترس و واهمه شده بودن.
درگیری آنها در این پروژه چقدر از اطلاعات شخصی آنها رو برای سیکادا فاش کرده بود؟ آیا سیکادا در حال رصد حرکات آنها بود؟ سیکادا چه گروهی بود؟ برخی آن روز ها معتقد بودن سیکادا به سازمان سیا یا آژانس امنیت ملی آمریکا وابسته بود. عده ای دیگه هم فکر میکردن سیکادا گروه هکر خلافکاری هست که برای پیاده سازی نقشه ای شرورانه دنبال شریک جرم میگرده.
وانر اگرچه ترسی از این گروه نداشت؛ اما بعد از مدتی انگیزه اش رو به ادامهی پروژه از دست داد. او با این هدف به سیکادا ۳۳۰۱ پیوسته بود تا با دیگران همکاری کنه و بخشی از جریانی بزرگ تر، قدرتمند تر و تکان دهنده باشه. او از سیکادا خواست تا اعضای جدیدی به گروه دعوت کنه تا پروژهی موسوم به (سیستم ناشناس سپردن کلید سیکادا) یا به اختصار (CAKES) پیش بره.
اگه سیکادا بعد از اتمام دور دوم معماها در سال ۲۰۱۳ عضو جدیدی رو به گروه دعوت کرده بود وانر از اون بی اطلاع بود. مدتی بعد فرومی که وانر عضو اون بود، بدون هیچ هشدار و پیامی به طور کامل بسته شد.
نظرات nox populi
Nox Populi در یکی از ویدئوهای کانال یوتیوب خودش میگه بعد از حل معمای ۲۰۱۳، دعوت نامه ای از سیکادا دریافت کرده و منتظر بود تا به گروه ملحق بشه؛ انتظاری که سرانجامی نداشت.
برداشت ما این بود که قراره برای کار روی پروژهای به گروه ملحق بشیم؛ اما آنها گفتن برای ساماندهی این گروه به کمی وقت نیاز دارن
کمی بعد وانر تصمیم گرفت کد پروژهی CAKES رو در دارک نت مخفی کنه تا شاید افراد دیگه اونو پیدا کرده و پروژه رو تکمیل کنن. به اعتقاد تور اکلند که وکالت چندین هکتیویست معروف رو در پرونده های مربوط به افشاگری (whistleblowing) به عهده داشته، چنین نرم افزاری در صورت تکمیل میتونه ” بسیار ارزشمند باشه، چون از افشاگر محافظت میکنه و در حال حاضر چنین نرم افزاری با این قابلیت موجود نیست…”
قبلا درباره دارک وب و دیپ وب چیست؟ بیشتر صحبت کردم که میتونی مطالعه کنی.
پروژهی سیکادا الان دچه وضعی هست؟
با اینکه بعد از گذشت نُه سال، هنوز از هویت سیکادا اطلاعات دقیقی در دست نیست و کسی از هدف واقعی این گروه و سرنوشت برندگانی که به سیکادا ملحق شدن خبر نداره، انجمن هاییکه در اینترنت حول سیکادا ۳۳۰۱ تشکیل شده، هر روز عضو جدیدی میگیره. بسیاری از کاربران اینترنت معتقد هستن سیکادا از بین نرفته و هنوز منتظره با حل معمای کتاب Liber Primus، افراد جدیدی رو به گروه دعوت کنه و پروژه وارد فاز جدیدی بشه.
آخرین توییت صفحهی رسمی سیکادا به ۶ ژانویه ۲۰۱۶ بر میگرده که در اون تأکید شده کتاب Liber Primus (راه) پیشروی هست، کلمات اون (نقشه)، معنای آنها (جاده) و اعداد آنها (مسیر و جهت) هست. سیکادا به طرفداران متعهد خود وعده داده با حل معما به (بینش و ادراک ناگهانی) (epiphany) خواهند رسید.
توییتر سیکادا در حال حاضر ۲۵٫۴ هزار فالوور داره و سرور دیسکورد طرفداران اون هر روز عضو جدیدی میپذیره و تعداد اعضای اون تا امروز به نزدیک چهار هزار نفر رسیده. اعضای این سرور همچنان در تلاش هستن تا تمام صفحات کتاب Liber Primus رو ترجمه کنن تا شاید از این طریق به مرحلهی بعدی این پروژه راه پیدا کنن.
اشتباهی که سیکادا مرتکب شد…
اگه سیکادا واقعا در حال جذب نیرو برای توسعهی نرم افزار رمزگذاری، امنیتی یا ناشناس سازی هست (که در بسیاری از کشورها غیرقانونیست)، هویت افراد حاضر در این پروژه و اعضای آن همیشه از دید عموم پنهان بمونه. به همین خاطر، کشف هویت سیکادا برای بسیاری از طرفداران اون دیگه از الویت بالایی برخوردار نیست.
در عوض، بعضی از این افراد به این پروژه به چشم نوعی سفر معنوی نگاه میکنن و برخی دیگر معتقدن طی کردن مسیر مهم تر از رسیدن به خط پایان هست. اعضای جدید مجذوب حال و هوای راز آلود سیکادا میشن و چون دانش اندکی از رمزنگاری، حریم شخصی یا امنیت سایبری دارن، امیدی به رسیدن به جایزهی نهایی رو ندارن.
این افراد دور هم جمع شدن تا به جای رقابت بر سر رسیدن به خط پایان، روش های مختلف حل معما رو به یکدیگر آموزش بدن تا جای ممکن درون سوراخ خرگوش سقوط کنن و با تجربه ها و مهارته ای جدید از اون بیرون بیان.
تعدادی از افرادی که به پروژهی حل معما های سیکادا میپیوندن، تحت تأثیر چشم انداز این پروژه تصمیم میگیرن در آینده در رشته های علوم کامپیوتر و رمزنگاری تحصیل کنن. بهگفتهی ناکس، سیکادا یکی از بهترین بستر های یادگیری رو برای کاربران اینترنت ایجاد کرده.
سوالات مهم اما بدون جواب
آیا سیکادا میدوسنت معماهاش پتانسیل ایجاد گروه بزرگی از افراد همفکر و هم هدف رو داشت که برای یاد دادن و یاد گرفتن دور هم جمع شدن؟ جواب این سؤال مانند جوانب دیگه این پروژه معلوم نیست؛ اما آنچه مسلم به نظر میرسه معما های بعدی سیکادا، مخصوصا پروژهی ترجمهی کتاب Liber Primus، به همکاری بین افراد نیاز داره.
سیکادا اگرچه معتقد به جریان آزاد اطلاعات بود؛ اما کار خودشو با تأکید به اصل فردیت گرایی و پنهان سازی اطلاعات برای پیدا کردن بهترینها شروع کرد. امروز اما طی کردن راهی که پیش روی طرفداران این گروه قرار داره، جز با همکاری ممکن نیست. شاید سیکادا سعی داره اشتباه گذشتهی خودشو از این طریق جبران کنه؟ کسی چه میدونه؟!
با این حال، ناکس معتقده کتاب Liber Primus هرگز قرار نبوده به طور کامل ترجمه بشه و این مسئله اهمیتی هم نداره. تا زمانیکه گروه بزرگی که برای حل معمای سیکادا تشکیل شده، به همکاری با یکدیگر ادامه بدن، ایده ها و مهارت هاییکه خالقان سیکادا سعی در ترویج آنها داشتن، همچنان زنده خواهد ماند.
حرف آخر
اگه شما نیز به حل معما های سیکادا ۳۳۰۱ علاقه مند هستید و دوست دارین سهمی در ترجمهی کتاب Liber Primus و بازگشت احتمالی سیکادا داشته باشین، خوبه که توصیهی اریکسون رو در نظر بگیرین :
مطمئن بشین به درک خوبی از تمام بخش های معماهای پیشین سیکادا ۳۳۰۱ رسیدین. اگه در مورد موضوعی اطلاعات کافی ندارین، برای یادگیری اون وقت بذارین. سعی کنین به تنهایی معماهای پیشین سیکادا رو حل کنین و به خواندن راه حل ها اکتفا نکنین. در مورد مراحلی هم که فقط میخونین، مطمئن بشین تمام گام های اونو به طور کامل متوجه شدین و بعد به این فکر کنین اگه خودتون میخواستین به جواب برسین، چه مسیری رو انتخاب میکردین؟ اما مهمتر از همه اینکه از مسیری که در اون قدم گذاشتین، لذت ببرین.
نظرت درباره این معماری مرموز در تاریخ اینترنت چیه؟ نظرت رو باهام به اشتراک بذار.