sem چیست؟ فرق SEM (بازاریابی موتورهای جستجو) با SEO در چیست؟

48

sem چیست؟ با هشتمین جلسه از آموزش دیجیتال مارکتینگ در خدمت شما هستم. در جلسه قبل، با ASO و SEO آشنا شدیم. حال در این جلسه میخواهم شما را با مفهوم SEM یا بازاریابی در موتورهای جستجو آشنا کنم. در ادامه همراه با آی تی من باشید.

همانطور که گفتم به دلیل رقابت بالا در سئو و بهینه سازی موتورهای جستجو،  برای موفقیت در دیجیتال مارکتینگ باید از روش های غیررایگان یا پریمیوم هم استفاده کنید.  Search Engine Marketing یا بازاریابی موتورهای جستجو یکی از همین روش هاست.

در این جلسه قصد دارم تا شما را SEM بیشتر آشنا کنم و تاثیرات آن در کسب وکار ها را باهم بررسی کنیم. برای شروع این جلسه چقدر آماده اید ؟

 SEM چیست؟ و چه تاثیری دارد؟

SEM درواقع نوعی بازاریابی اینترنتی با استفاده از تبلیغات پولی است که به‌منظور ارتقا وب‌سایت‌ها از طریق بیشتر دیده شدن آن‌ها در صفحات موتورهای جست‌وجو انجام می‌شود. زمانی که شما چیزی را جستجو می‌کنید، وب‌سایت‌هایی که در قسمت میانی صفحه مشاهده می‌کنید، حاصل یک SEO خوب است که در دسته استراتژی‌های رایگان دیجیتال مارکتینگ قرار می‌گیرد و وب‌سایت‌هایی که در قسمت بالا و پایین صفحه مشاهده می‌کنید، حاصل استراتژی SEM است.

SEM یک روش مؤثر و خاص برای بازاریابی کسب‌وکار است. مردم آنچه را که می‌خواهند جستجو می‌کنند و تبلیغ‌کنندگان کلمات مرتبط با جستجوها را هدف قرار می‌دهند و شما تنها در صورتی باید به تبلیغ‌کنندگان پول بپردازید که مشتریان بالقوه بر روی لینک تبلیغ شما کلیک کنند.

در اینجاست که مفهوم تبلیغات (Pay Per Click)PPC به معنای پرداخت به ازای هر کلیک، به کار می‌آید. تفاوت بزرگ تبلیغات آفلاین مانند بیلبورد یا روزنامه با بازاریابی SEM این است که در تبلیغات سنتی، تبلیغات بدون توجه به تمایل مردم برای مشاهده تبلیغ، به آن‌ها نمایش داده می‌شود و شما نیز درهرصورت باید هزینه تبلیغات را بپردازید؛ درحالی‌که در SEM، مردم محصولات یا خدماتی را که می‌خواهند جستجو می‌کنند و درواقع تبلیغات شما تنها به مخاطبان هدف نمایش داده می‌شود؛ و همان‌طور که گفته شد، تنها در صورت کلیک بر روی لینک تبلیغ باید به تبلیغ‌کننده پول بپردازید.

SEM بر چه اساسی کار میکند؟

نحوه اجرای SEM، بر اساس سیستم مزایده است. در این مزایده برای برنده شدن، دو فاکتور اصلی را باید در نظر گرفت؛ حداکثر قیمت CPC (Cost Per Click) و مرتبط بودن تبلیغات با جستجوی انجام‌شده توسط کاربر مهم‌ترین پارامترهای اثرگذار بر عملکرد شما در مزایده هستند. در سیستم مزایده، تبلیغ‌کنندگان برای قرار گرفتن در جایگاه بالاتر در صفحات جستجو با یکدیگر رقابت می‌کنند و هرکدام از آن‌ها که فاکتورهای بهتری ارائه دهند در مزایده برنده محسوب شده و در رتبه بالاتری از نتایج جستجو قرار می‌گیرند.

برای آشنایی با نحوه اجرای سیستم مزایده به این مثال توجه کنید: جستجوی “سفارش آنلاین گل” را در نظر بگیرید. مانند سایر مزایده‌ها، یک قیمت که همان حداکثر CPC است را پیشنهاد می‌دهید. پیشنهاد قیمت ۲ هزار تومان به ازای هر کلیک توسط شما و هزار تومان به ازای هر کلیک توسط رقیب شما به معنای برنده بودن شما نیست، بلکه باید فاکتور مرتبط بودن محتوای موردنظر را نیز در نظر گرفت.

تبلیغاتی ارائه‌شده با SEM با یک علامت AD به کاربر نمایش داده می‌شوند، مانند این تصویر:

sem چیست؟ درک بهتر SEM با ارائه یک مثال

جستجوگرهایی مانند Google و Bing، بسته به میزان مرتبط بودن تبلیغ شما با آنچه مردم جستجو می‌کنند، نمره‌های ۱ تا ۱۰ را به شما اختصاص می‌دهند. مثلاً اگر کسی عبارت سفارش گل را جستجو کند و تیتر تبلیغ شما “سفارش آنلاین گل در تهران” باشد، جستجوگرها نمره بالایی را به شما اختصاص می‌دهند، اما اگر تیتر تبلیغ شما “سفارش انواع دسته‌گل‌های طبیعی” باشد، بااینکه هر دو تیتر به خرید آنلاین گل اشاره دارند، اما این تیتر ب دلیل میزان ارتباط کمتر، نمره کیفیت کمتری را به دست می‌آورد. اگر هر دو کسب‌وکارها دارای قیمت مزایده یکسانی باشد، کسب‌وکار با نمره کیفی بالاتر در جایگاه بالاتری در صفحات جستجو قرار می‌گیرد.

درصورتی‌که قیمت CPC پیشنهادی شما، ۲ هزار تومان و قیمت پیشنهادی رقیب شما، هزار تومان باشد و نمره کیفی شما ۳ و نمره کیفی رقیب شما ۱۰ باشد، باوجوداینکه قیمت پیشنهادی شما بالاتر است، رقیب شما به دلیل کسب امتیاز کلی بیشتر(۱*۱۰=۱۰ > 6=2*3) در مزایده برنده خواهد شد.

بنابراین، به این نکته توجه داشته باشید که نمی‌توان تنها با پرداخت پول بیشتر، در جایگاه بالاتر موتورهای جستجو قرار گرفت. اگر میزان مرتبط بودن تبلیغات و جستجوی مردم بسیار کم باشد، جستجوگرها ممکن است تبلیغات شما را در صفحه جستجو نمایش ندهند. درنتیجه در انتخاب کلمات کلیدی دقت کنید و بدون نیاز به پرداخت پول بیشتر، برنده مزایده SEM شوید.

از سیر تا پیاز دیجیتال مارکتینگ - قسمت هشتم : معجزه ای به نام SEM

sem چیست؟ SEM را چگونه بهبود بدهیم ؟

قرار گرفتن در جایگاه اول نتایج جست‌وجو هدف اصلی تیم دیجیتال مارکتینگ است و رسیدن به این جایگاه نیازمند درک چگونگی استفاده از تکنیک‌هایی مانند SEO و SEM است. در SEM، به دلیل اینکه به ازای هر کلیک بر روی تبلیغ پول می‌پردازید، طبیعتاً می‌خواهید این کار، ارزش پولی که خرج می‌کنید را داشته باشد. با اندازه‌گیری میانگین ارزش هر کلیک، می‌توانید به خوب بودن SEM پی ببرید.

به‌عنوان‌مثال اگر هر کلیک برای شما ۲ هزار تومان هزینه داشته باشد ولی میانگین ارزش هر کلیک برای شما ۲۰ هزار تومان باشد، می‌توان گفت که تکنیک SEM به‌درستی به کار برده شده است. درصورتی‌که میانگین ارزش هر کلیک، هزار تومان باشد، به بهینه‌سازی روش SEM از طریق اصلاح عوامل مؤثر در آن نیاز دارید. به‌منظور بهینه‌سازی تکنیک SEM، راهکارهای زیر را در نظر بگیرید.

۱ –  کلید واژه های هدف را درنظر بگیرید

اگر قصد ارتقای وب‌سایت یا راه‌اندازی کمپین SEM را دارید، کیفیت لیست کلمات کلیدی انتخابی نقش بسیار مهمی در موفقیت شما ایفا خواهد کرد. ابزار رایگان زیادی برای کمک به ارزیابی کلیدواژه‌ها وجود دارد ولی در مرحله اول، بهتر است در مورد بازدیدکنندگان معمول خود، نیازهای آن‌ها و چگونگی پاسخگویی وب‌سایت شما به آن نیازها، فکر کنید.

بازدیدکنندگان از وب‌سایت خود را بشناسید و کلمات و عباراتی که برای به دست آوردن اطلاعات موردنیازشان در موتورهای جست‌وجو تایپ می‌کنند را در نظر بگیرید. سه عامل مهمی که در انتخاب کلمات کلیدی باید در نظر داشته باشیم، ارتباط، ترافیک و رقابت است.

 ارتباط

اولین سؤالی که باید از خود بپرسید این است که: کلیدواژه‌های انتخابی مرتبط هستند؟ آیا این کلمات و عبارات، محصولات و خدمات شما را به‌صورت دقیق توصیف می‌کند؟ سعی کنید تنها بر کلمات مرتبط با کسب‌وکار خودتان تمرکز کنید. به‌عنوان‌مثال، استفاده از عبارت کلیدی “سفارش آنلاین گل” در مزایده مناسب است، زیرا کاملاً مرتبط با کسب‌وکار است.

ترافیک

فاکتور دیگری که باید در نظر داشته باشید، میزان ترافیکی است که هر کلمه کلیدی به وب‌سایت هدایت می‌کند. به‌عبارت‌دیگر، ممکن است لیست جامعی از کلمات کلیدی مرتبط با کسب‌وکارتان نوشته باشید ولی اگر کسی هیچ‌یک از کلمات را جستجو نکند برای کسب‌وکار شما بی‌فایده خواهد بود.

مردم همیشه کلمات و عباراتی که کسب‌وکار، محصولات یا خدمات شما را توصیف می‌کنند را جستجو نمی‌کنند؛ بنابراین، بسیار مهم است که خود را جای مشتری گذاشته و مانند او فکر کنید. به‌عنوان‌مثال هزینه کردن برای عبارت کلیدی “تحویل بی‌دردسر گل در محل” در مزایده کار درستی نیست. بااینکه این عبارت، کسب‌وکار شما را به‌وضوح توضیح می‌دهد، اما به دلیل وجود جزئیات زیاد، احتمال جستجوی چنین عبارتی توسط مردم، بسیار کم است.

رقابت

در انتخاب کلیدواژه‌های مناسب، علاوه بر مرتبط بودن با کسب‌وکار و هدایت ترافیک به وب‌سایت، باید رقابت بالا در انتخاب و سرمایه‌گذاری این کلیدواژه‌ها را نیز در نظر گرفت. زیرا احتمال انتخاب کلمات مناسب توسط رقبا نیز بسیار زیاد است. به‌عنوان‌مثال، سایر رقبای شما در کسب‌وکار سفارش آنلاین گل، کلیدواژه “سفارش آنلاین گل در تهران” را انتخاب می‌کنند.

بنابراین، علاوه بر سرمایه‌گذاری روی چنین کلمات کلیدی، باید به دنبال کلیدواژه‌هایی باشید که ارتباط و ترافیک آن زیاد و رقابت کم باشد. به‌عبارت‌دیگر، بر روی جستجوهای خاص‌تری تمرکز کنید.با برقراری تعادل بین این سه ویژگی، می‌توانید کلمات کلیدی مناسبی را پیدا کنید. اکنون زمان آن رسیده که با استفاده از ابزار موجود، لیست کلمات کلیدی انتخابی خود را اصلاح کنید.

Google AdWords می‌تواند تمام اطلاعاتی که نیاز دارید را در اختیار شما قرار دهد که پس از تایپ کلمات و عبارت موردنظرتان، گوگل، برآورد حجم جستجو‌های ماهانه مرتبط با آن عبارات را به شما ارائه می‌دهد و درنتیجه شما می‌توانید با استفاده از این اطلاعات، فهرست کلیدواژه‌های خود را گسترش داده و نهایتاً لیست خود را مرور کرده و کلمات کلیدی را بر اساس اهمیت اولویت‌بندی کنید.

همچنین یک لیست کوچک‌تر از کلیدواژه‌ها را برای استفاده در ساختار وب‌سایت، تیترهای مطالب و لینک‌های مختلف در نظر بگیرید و با استفاده از این ترفندها، کمپین تبلیغاتی خود را در جایگاه بالای صفحات جستجو قرار دهید. پس‌ازآن باید تأثیر کلیدواژه‌های انتخابی بر کمپین را تحت نظر بگیرید و از این طریق متوجه خواهید شد که آیا کلمات کلیدی به‌درستی انتخاب شده‌اند یا نیاز به اصلاح دارند.

۲ – یکتا بودن تبلیغات 

زمانی که چیزی در اینترنت جستجو می‌کنید، بیشتر آگهی‌های موجود در صفحه نتایج، شبیه یکدیگر هستند. امکان گم‌شدن تبلیغ شما در میان حجم زیادی از تبلیغات که در تلاش برای جلب‌توجه مخاطبان هستند، وجود دارد؛ به همین دلیل ایجاد تبلیغات منحصربه‌فرد بسیار مهم است. برای این منظور، تبلیغات باید دارای سه ویژگی زیر باشد:

تیتر چشمگیر

علاوه بر مرتبط بودن تبلیغات با کسب‌وکار که باعث قرار گرفتن در جایگاه بالا در صفحات جستجو می‌شود، راه‌های دیگری برای جلب‌توجه مخاطب وجود دارد؛ مانند ارائه تبلیغات و پیشنهاد‌ها در موقع مناسب یا پیشنهادهایی با محدودیت زمان.

اگر در حراج محصولات خود هستید یا پیشنهاد‌هایی دارید که به نفع مشتری است، بهترین فرصت برای جلب‌توجه مشتری است. به‌عنوان‌مثال، تیتر “۲۵% تخفیف سفارش گل آفتاب‌گردان در مردادماه” یک تیتر جذاب و چشمگیر به‌حساب می‌آید.

تیترهای قانع‌کننده

پس از دیدن تبلیغاتی نظیر عبارت بالا یا مثلاً “ارسال رایگان برای خرید بالای ۱۰۰ هزار تومان” ، مردم را ترغیب می‌کند و درواقع آن‌ها را قانع می‌کند که از وب‌سایت بازدید کنند.

sem چیست؟ یک عبارت واضح برای فراخوانی (CTA (Call To Action

 آخرین چیزی که یک تبلیغ خوب احتیاج دارد، یک دکمه CTA واضح مانند ” رزرو کنید” ، “خرید کنید” یا ” نمونه کارها را مشاهده کنید” است تا بازدیدکننده دقیقاً بداند چه چیزی از او می‌خواهید. تحقیقات ثابت کرده است که وقتی انجام کار خاصی را به‌صورت مستقیم از مردم، می‌خواهید، پاسخگویی بهتری دارند.

بهتر است که CTA را در خط دوم تبلیغات خود قرار دهید تا بازدیدکننده پس از کلیک بر روی تبلیغات و بازدید از وب‌سایت، دقیقاً بداند چه کاری باید انجام دهد.در رابطه با مثال مطرح‌شده، عبارت “از گالری تصاویر گل‌های تحویلی به مشتریان ما دیدن کنید” بهترین CTA است ؛ زیرا علاوه بر اینکه به مشتری می‌گوید باید چه کار کند، به دلیل تنوع بسیار زیاد به مشتری کیفیت خدمات شما را نشان می‌دهد و خیال او را در مورد تازگی و طراوت گل‌های تحویلی راحت می‌کند.

درست مانند کلمات کلیدی که نیاز به نظارت همیشگی دارد، نوشتن آگهی‌های خوب نیز باید همواره تحت نظارت باشد تا در صورت نیاز، بهینه شود.

از سیر تا پیاز دیجیتال مارکتینگ - قسمت هشتم : معجزه ای به نام SEM

سه- رعایت سلسله‌ مراتبی بودن ساختار کلید واژه‌ها

سرویس‌های ارائه‌دهنده خدمات SEM به شما امکان دسته‌بندی و گروه‌بندی سلسله‌مراتبی کلیدواژه‌ها را می‌دهند و هرچه این این ساختار را بهتر پیاده‌سازی کنید، در ازای قیمت کلیک (PPC) کمتر، نرخ کلیک (CTR) بیشتری را برای شما به ارمغان می‌آورند. این طبقه‌بندی همچنین به نظم بیشتر اجرای کمپین و جلوگیری از تکرار هم کمک می‌کند.

همانطور که در تصویر فوق مشاهده می‌کنید بهتر است ساختار اکانت SEM خود را به کمپین‌های تبلیغاتی، گروه‌های تبلیغاتی، کلمات کلیدی و متن تبلیغاتی و صفحات فرود تقسیم کنید.برای روشن‌تر شدن این ساختار، فرض کنید شما یک فروشگاه آنلاین لبنیات دارید. هریک از دسته محصولات را در یک کمپین مجزا قرار می‌دهید.

مثلا کمپینی برای شیر، کمپینی برای ماست و کمپینی برای بستنی. حال هریک از برندهایی که فروشگاه شما محصولات آن‌ها را به فروش می‌رساند می‌توانند یک گروه به حساب بیایند. مثلا برندهای مربوط به شیر، هرکدام یک گروه تبلیغاتی ذیل دسته کمپین تبلیغاتی شیر هستند. در مرحله بعد کلیدواژه‌های مربوط به هر برند از هر محصول را تعیین می‌کنید، مثلا شیر بدون لاکتوز که یکی از برندها ارائه می‌دهد یک کلیدواژه برای این گروه تبلیغاتی است.

در نگاه اول ممکن است ساختاربندی سلسله‌مراتبی کلیدواژه‌ها وقت‌گیر و سخت به نظر برسد، اما تاثیر شگفت‌انگیز آن در افزایش نرخ کلیک به ازای قیمت کمتر، دلیل قانع‌کننده‌ای برای اجرای این کار در اختیار بازاریابان قرار می‌دهد. 

۴ –  صفحات فرود یا لندیگ پنج ها

صفحه فرود، یک صفحه مستقل از صفحه اصلی است که معمولاً کاربران بر آن فرود می‌آیند. این صفحه توسط بازاریابان طراحی شده تا مشتریان بالقوه پس از کلیک بر روی لینک‌های تبلیغات، در آن صفحه اقدام به خرید محصول کنند. اقداماتی که کاربران در صفحه فرود انجام می‌دهند، شامل موارد روبرو است: ثبت نام برای دریافت یک کتاب یا مقاله، ثبت نام در وب‎سایت، ورود به مسابقه برای دریافت کد تخفیف و …

سخن آخر جلسه هشتم

متاسفانه ابزارهای ارائه‌شده از سمت گوگل به سختی برای کاربران ایرانی قابل استفاده است. در بسیاری از موارد برای استفاده از این ابزارها نیاز به استفاده از فیلترشکن دارید و در بخش‌هایی که براساس مناطق جغرافیایی باید عملیاتی انجام شود، موقعیت‌های مکانی ایران قابل دستیابی نیستند.

با این حال، بسیاری از کسب‌وکارهای ایرانی در حال حاضر از SEM گوگل استفاده می‌کنند. (نت برگ، تخفیفان، اسنپ‌فود، دلینو و …) نکته قابل توجه دیگر این است که قیمت‌های تبلیغات SEM معمولا بسیار بالاتر از انتظار بازاریابان ایرانی است.

اگر بتوانید با بهینه‌سازی در نتیجه اول جست‌وجو ظاهر شوید، دیگر نیازی به پرداخت هزینه‌های سرسام‌آور SEM ندارید، اگر هم نیاز به استفاده از این تکنیک را داشته باشید به علت بهینه بودن، قیمت کلیک (PPC) شما کاهش چشمگیر خواهد داشت.

مزیت دیگر این کار این است که بسیاری از کاربران با مشاهده علامت کوچک Ad در کنار نتایج مربوط به SEM از کلیک روی آن خودداری می‌کنند و به سراغ اولین نتیجه واقعی موتورهای جست‌وجو می‌روند.

شاید در آینده بازار کسب‌وکارهای ایرانی هم به سمتی برود که رقابت در زمینه SEM جدی‌تر شود و نیاز باشد شما هم از این تکنیک استفاده کنید، اما در حال حاضر، اگر همه بودجه خود را صرف بهینه‌سازی کنید و به نتیجه اول در جست‌وجو تبدیل شوید، می‌توانید از ربودن گوی سبقت از رقبا، اطمینان حاصل کنید.

 

به نظر شما برای یک کسب وکار SEM مهم تر است یا سئو ؟ کدامیک وجودش بیشتر حس می شود ؟ منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستم .

دیگه چه خبر ؟
عضویت
هشدار از طریق:
guest

48 نظر
Inline Feedbacks
View all comments